Osoba u której stwierdzono chorobę zawodową, musi działać systematycznie, przestrzegając terminów i procedur określonych w przepisach. Kluczowe jest gromadzenie dokumentacji oraz skorzystanie z różnych źródeł świadczeń – zarówno z ZUS, jak i roszczeń cywilnoprawnych wobec pracodawcy. Wsparcie prawne może okazać się niezbędne, zwłaszcza w przypadku sporów z pracodawcą lub ubezpieczycielem.
Co to jest choroba zawodowa?
Zgodnie z art. 235¹ Kodeksu pracy, chorobą zawodową jest schorzenie wymienione w wykazie chorób zawodowych, jeżeli można stwierdzić, że zostało ono wywołane działaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy lub sposobem wykonywania pracy (narażenie zawodowe). Wykaz chorób zawodowych znajduje się w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U. 2009 nr 105 poz. 869).
Kto jest uprawniony do stwierdzenia choroby zawodowej?
- Lekarz – podejrzewa chorobę zawodową i kieruje na badania.
- Jednostka orzecznicza I stopnia – wojewódzki ośrodek medycyny pracy, który wydaje orzeczenie.
- Jednostka orzecznicza II stopnia – instytut badawczy medycyny pracy, który rozpatruje odwołania.
- Państwowy Inspektor Sanitarny – na podstawie orzeczeń wydaje decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej.
Co powinieneś zrobić gdy uzyskasz decyzję Państwowego Inspektora Sanitarnego o stwierdzaniu u Ciebie choroby zawodowej:
- Zgłoszenie wniosku do ZUS z załączonym orzeczeniem i dokumentacją medyczną.
- ubieganie się o zasiłek chorobowy – w przypadku czasowej niezdolności do pracy (100% wynagrodzenia).
- ubieganie się o świadczenie rehabilitacyjne – w przypadku przedłużającej się rehabilitacji (maksymalnie 12 miesięcy).
- wniosek o jednorazowe odszkodowanie: – składany do ZUS, jeśli choroba spowodowała stały lub długotrwały uszczerbek na zdrowiu.
- wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy – w przypadku całkowitej lub częściowej utraty zdolności zarobkowej.
- wniosek o rentę szkoleniową – jeśli konieczne jest przekwalifikowanie zawodowe.
- Dochodzenie roszczeń od pracodawcy
- Złożenie roszczenia do pracodawcy – o zadośćuczynienia za ból i cierpienie, zwrot kosztów leczenia, rentę wyrównawczą.
- Zgromadzenie dokumentacji medycznej i środowiskowej – potwierdzenie narażenia zawodowego i poniesionych szkód.
- Negocjacje z pracodawcą lub jego ubezpieczycielem OC – w celu polubownego załatwienia sprawy.
- Skierowanie sprawy do sądu cywilnego – w przypadku odmowy zapłaty odszkodowania przez pracodawcę.
- Etap VII – Dodatkowe działania
- Złożenie wniosku o przystosowanie stanowiska pracy – w razie możliwości dalszego zatrudnienia w zmienionych warunkach.
- Wniosek o dodatek wyrównawczy – W przypadku obniżenia wynagrodzenia na nowym stanowisku.
- Kontrola przestrzegania przepisów przez pracodawcę – można zawnioskować do Państwowej Inspekcji Pracy o kontrolę.
- Wniosek o dofinansowanie z PFRON – Na zakup sprzętu rehabilitacyjnego lub dostosowanie miejsca pracy.
- Złożenie skargi na zaniedbania pracodawcy – Jeśli pracodawca nie zapewniał bezpiecznych warunków pracy.
- Konsultacja z prawnikiem – w celu ustalenia pełnego zakresu uprawnień i procedury ich dochodzenia.
#ChorobaZawodowa #UprawnieniaPracownika #ZUS #Odszkodowanie #KodeksPracy #BezpieczeństwoPracy #PrawaPracownicze #PrawoPracy #UszczerbekNaZdrowiu #RentaZUS #ZasiłekChorobowy #Rehabilitacja #OchronaZdrowia #PrawoCywilne #Pracodawca #PFRON #Zadośćuczynienie #WarunkiPracy #OchronaPracownika
Najnowsze komentarze